Veri Gösterirken Uymanız Gereken 3 Kural

Presentation Zen Design kitabının yazarı ve sunum dünyasında saygın bir şöhrete sahip olan Garr Reynolds, bu kitabın bir bölümünde sunum yaparken veri kullanımına ve bu verileri gösteren grafiklere değiniyor. Onun sözleri ile;

“Bir sunumda kullanacağınız grafik çeşidi o sunumun belirgin ihtiyaçlarına ve sizin amacınıza göre değişir. Verileri görselleştirirken uyulması gereken tek kural sadeliktir. (Verilerin doğru olması gerektiği kuralının dışında tabii.)”

Ardından, bu grafiklerin nasıl en sade ve etkin şekilde kullanılacağına dair üç kavram öneriyor: Kısıtlama, Azaltma ve Vurgulama. Şimdi bunların her birine kısaca değinelim.

1. KISITLAMA

Sunuma bir grafik eklerken neyi gösterip göstermeyeceğinize karar vermeniz gerekiyor. Elinizde 50 farklı kategoriden veriler mevcut diye bunların hepsini bir anda göstermek zorunda değilsiniz. En çarpıcı verileri slayt üzerinde gösterip, gerekiyorsa daha detaylı verileri dinleyicilere basılı bir doküman ile verebilirsiniz.

Öncesi

Sonrası

2. AZALTMA

Sadeliğin Yasaları kitabının yazarı John Maeda azaltma hakkında şunları söylüyor: “Sadeliği elde etmenin en basit yöntemi, içeriği bilinçli bir şekilde azaltmaktır. Elzem olduğuna inanmadığınız her içeriği çıkartın. Ama tabii bunu dikkatli bir biçimde yapın.”

Neyin çıkıp neyin kalması gerektiğine dair size yardımcı olabilecek birkaç soru:

  1. Dinleyicilerinize esasen hangi verileri göstermek istiyorsunuz? (Satışlarda azalma, yıllık enflasyon trendi, popüler makarna çeşitleri, vb.)
  2. Bu veriler sizin bakış açınızı nasıl destekliyor? Dinleyicilerinizin sizi daha kolay anlaması sağlayacak mı? Yoksa gereksiz yere kafalarını karıştırabilir mi?
  3. Bu grafiği kullanacağınız slaydın üzerinde, işlevi olmadan duran ve kaldırılabilecek nesneler var mı? (Firma logosu, tarih, günün ‘anlam ve önemini’ belirten ama gereksiz bir söz, vb.)

3. VURGULAMA

Bir bakışta dinleyicilerinizin onlara gösterdiğiniz verilerden hangisini görmelerini istiyorsunuz? Örneğin, Türkiye’nin 20 ülke arasında nüfus artış oranını göstermek ve dikkati ilk olarak Türkiye’ye çekmek istiyorsanız, diğer 19 ülke verisini gri renk ile gösterip Türkiye’yi kırmızı ile gösterebilirsiniz. İkinci bir yöntem, vurgulamak istediğiniz noktayı slayt başlığı olarak kullanmaktır. Örneğin; “Türkiye’de doğum oranları bölgesei ortalamanın altında.”

Esas Verinin [Türkiye] Vurgulanmış Hali

Paylaşım Modunda Mısınız?